Jaarverslag 2016

4.2.1 Maatschappelijke opvang, verslavingszorg en OGGZ

In dit beleidsveld richten we ons op mensen met ernstiger beperkingen in hun zelfredzaamheid en in hun sociaal netwerk. Het gaat om dak- en thuislozen, verslaafden, ex-gedetineerden en multi-probleemgezinnen. Ons beleid is regionaal georganiseerd (nota Regionaal Kompas “Actief onder Dak” 2014-2017). De gemeente Groningen speelt als centrumgemeente een coördinerende rol. De inzet op dit beleidsveld is sterk verweven met onze inzet voor mensen met verstandelijke en/of psychiatrische beperkingen in het deelprogramma Vernieuwing Sociaal Domein .

We willen deze kwetsbare groepen zo gelijkwaardig mogelijk laten meedoen in onze samenleving. Persoonlijke en maatschappelijke problemen willen we zoveel mogelijk voorkomen.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Aantal personen in de MO

794

850

759

Aantal personen gebruik makend van Inloopvoorziening GGZ*

-

-

-

Minder uithuiszetting met behulp van Wijk-teams (2012: 127)

126

100

102

Meer woonbegeleiding en dagbesteding (projecten)

-

5

-

Verhogen doorstroom opvanginstellingen

-

3 maand. max.

-

Uitstroom naar vervolgvoorzieningen (beschermd wonen en begeleid wonen)

-

75

-

* Vanaf de Jaarrekening 2017 is het mogelijk om hier inzicht in te verlenen, omdat vanaf 1-1-2017 de eisen voor verantwoording eenduidiger en meer gericht op inzicht zijn gemaakt én er nog maar één aanbieder is.

Wat wilden we bereiken in 2016?

We willen dat de kwetsbare groepen in Stad en regio zo snel mogelijk rehabiliteren en, aansluitend op hun mogelijkheden, weer deel gaan nemen aan de reguliere maatschappij. Dit is ook de grootste veranderslag zoals die uit het MO-onderzoek 2015 kwam. Meer inzetten op samenwerking en acties door maatschappelijke instellingen gericht op doorstroming en uitstroom van kwetsbare burgers.

Op grond van de verbetervoorstellen uit het onderzoek willen we als centrumgemeente (nieuwe) afspraken maken met instellingen en gemeenten over de verschillende ondersteuningstaken in de keten van Maatschappelijk Opvang. De preventie is met signalering een basistaak in het kader van de Wmo 2015 voor elke gemeente. Het is van belang dat elke gemeente inzet pleegt op signalering en preventie om de instroom in de fysieke opvang zoveel mogelijk te beperken. We vinden dat in samenspraak met de cliënt invulling wordt gegeven aan een verbeterplan.

In 2016 zijn we aan de slag gegaan met de aanbevelingen uit het verbeterplan gericht op:

  • Opvang en ondersteuning in de eigen gemeente;
  • Realiseren van een centrale toegang;
  • Resultaatgerichte sturing door de centrumgemeente;
  • Rolverdeling centrumgemeente en gemeenten.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • De transformatie van Beschermd wonen en Opvang vindt vanaf begin 2016 integraal plaats met een op programmatisch werken ingerichte methodiek. In deze aanpak wordt veelal samen gewerkt in clusters van gemeenten waarbij ook de aanwezige aanbieders worden betrokken;
  • We zijn ook gestart met een aantal transformatieopgaven, zoals kwaliteit, centrale toegang en wonen;
  • We hebben samen met cliënten, aanbieders en gemeenten het kwaliteitskader opgesteld (in lijn met landelijke richtlijnen). De inbreng van cliënten heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de verdieping van de kwaliteitsnormen;
  • In overleg met gemeenten en aanbieders is besloten een nieuwe financieringssystematiek gebaseerd op arrangementen uit te gaan werken. Deze systematiek maakt het mogelijk om wonen (met toezicht), begeleiding en dagbesteding (inclusief vervoer) in arrangementen en dus op maat aan cliënten aan te bieden;
  • We hebben een centrale toegang. Verder zijn we in de afrondende fase van het maken van een digitale sociale kaart Beschermd wonen en opvang waarop een overzicht geboden wordt welke instellingen Beschermd wonen aanbieden, op welke locaties ze dat doen, hoeveel plekken er zijn en hoeveel plekken er vrij zijn. Dit is één van de voorwaarden om een goed advies voor passende ondersteuning te geven aan onze inwoners;
  • We verwachten voorjaar 2017 zicht te hebben op de vraag naar, en aanbod van, geschikte huisvesting in en buiten de stad Groningen. Dit moet leiden tot een aanpak om de uitstroom vanuit Beschermd wonen en opvang naar zelfstandige huisvesting te bevorderen en/of de instroom te beperken.

Conclusie

In 2016 is de basis gelegd voor een programmatisch aanpak van Beschermd wonen en Opvang. We staan aan de vooravond van een majeure verandering van Beschermd wonen en opvang. Het is een meerjarenprogramma waarbij we gaan organiseren dat mensen die ondersteuning nodig hebben op maat bediend kunnen worden. Inzet is begeleiding op maat, met directe verbondenheid met de samenleving waarbij maximale zelfredzaamheid, participatie en ondersteuning in vertrouwde woonomgeving uitgangspunt zijn.