Jaarverslag 2016

4.5.3 Jeugdhulp en regionale arrangementen

Met de invoering van de jeugdwet zijn we vanaf 2015 verantwoordelijk voor alle jeugdhulp en ondersteuning. Alle vormen van jeugdhulp vallen nu onder de regie en financiering van de gemeenten. De Centra voor Jeugd en Gezin en de WIJ-teams zijn de ingang voor alle vragen van jeugdigen en hun ouders.

In Groningen willen we:

  • De opvoedkracht van ouders en de zelfredzaamheid van jeugdigen versterken, zodat ze eventuele problemen zoveel mogelijk binnen het eigen netwerk zelf kunnen oplossen;
  • Streven naar het inzetten van minder intensieve specialistische jeugdhulp en het voorkomen van terugval;
  • Als er (tijdelijk) hulp van buiten nodig is, dat de betrokken jeugdigen en betrokken ouders/opvoeders de begeleiding en ondersteuning krijgen die nodig is. En dat ze daar tevreden over zijn.

Wat wilden we bereiken in 2016?

In Groningen willen we in 2016 en 2017 het jeugdstelsel verder transformeren.
In de loop van 2016 zorgen we ervoor dat alle CJG's opgaan in de WIJ-teams.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Nadat 2015 vooral gericht is geweest op de transitie van de jeugdhulp naar de gemeente, hebben we in 2016 meer nadruk gelegd op de transformatie, dat wil zeggen het vernieuwen van het jeugdstelsel. Speerpunten hierbij zijn:

  • De inrichting van de toegang tot de jeugdhulp als onderdeel van WIJ-Groningen. Hiervoor hebben we in 2016 alle CJG's onderdeel gemaakt van de WIJ-teams;
  • Met de zorgaanbieders is aan transformatieopdrachten gewerkt om het jeugdstelsel anders te laten functioneren, om kinderen zoveel mogelijk in hun eigen gezin en omgeving te laten opgroeien en waar mogelijk de inzet van specialistische jeugdhulp te verminderen en om te buigen naar meer ambulante trajecten. Dit zijn veelal langdurige trajecten die meerdere jaren tijd en aandacht van alle partijen vragen. Deze transformatieopdrachten hebben geleid tot plan van aanpak vernieuwing en flexibilisering van de pleegzorg, gemeenschappelijke visie op de intensieve specialistische zorgtrajecten, meer aandacht voor preventieve jeugdbescherming in samenwerking met WIJ-team; plan van aanpak kortere trajecten van jeugdzorg-plus (Poortje), dyslexie-convenant, pilot aanpak 18- 18 plus, inrichting van een crisisorganisatie jeugd: Spoed voor jeugd, verder vorm geven van Veilig Thuis.

Conclusie

We hebben belangrijke stappen gezet in het vorm geven van het vernieuwd jeugdstelsel door de integratie van de CJG's en de toegang tot de jeugdhulp in de WIJ-teams.
Met het uitwerken van de transformatie-opdrachten zijn belangrijke vernieuwende ontwikkelingen in de jeugdhulp in gang gezet. Maar dit proces is nog lang niet afgerond en zal meerdere jaren in beslag nemen.