Jaarverslag 2016

4.5.4 Verbinding jeugd en passend onderwijs

De school is een belangrijke plek om problemen vroeg te signaleren. Gemeenten en schoolbesturen hebben daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Gezamenlijk gaan we uit van: één kind, één gezin, één plan, één regisseur en een integrale benadering op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning en werk & inkomen. Dit vraagt om afstemming en samenwerking op lokale, regionale en provinciale schaal, zoals uitgewerkt in de provincie-brede nota afstemming gemeente en onderwijs.

Prestatie indicatoren

We zoeken mede op basis van de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek 'Passen en meten' naar een passende monitor, om de resultaten van de samenwerking onderwijs en jeugdhulp in beeld te brengen.

Wat wilden we bereiken in 2016?

  • Een integrale benadering vanuit de WIJ-teams op de thema's jeugdhulp, onderwijs en arbeidsmarkt;
  • Realiseren van een goede samenwerking tussen gemeenten in de regio om kinderen in het VO en MBO onderwijs handelingsgericht te kunnen ondersteunen;
  • Een nauwe samenwerking tussen de WIJ-teams en de scholen voor het primair onderwijs in de stad om kinderen vroegtijdig adequaat te kunnen ondersteunen;
  • Zoeken naar nieuwe vormen van hulp in het onderwijs, zoals groepsgerichte hulp en ondersteuning voor kinderen, jeugdigen en leerkrachten.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Er is een stedelijk VO-Wij-team gevormd van waaruit jeugdigen preventief en integraal worden ondersteund. Er is een tijdelijke voorziening voor jeugdigen in het MBO, met een grote 18+ populatie. We zijn met de omliggende gemeenten in overleg om dit structureel vorm te geven, in een MBO-WIJ-team. De WIJ-teams werken nauw samen met voorschoolse voorzieningen en primair onderwijs om kinderen vroegtijdig adequaat te ondersteunen. Daarbij worden nieuwe groepsgerichte werkvormen, zoals de gezinsklas ingezet. Wordt voor hoogbegaafde kinderen een signaleringsinstrument ontwikkeld en is er regionaal een integraal aanbod voor thuiszitters beschikbaar gekomen, waarin zorgaanbieders gezamenlijk hun deskundigheid beschikbaar stellen om de jeugdige weer naar school of werk te krijgen.

Conclusie

We liggen op koers en gaan verder met het realiseren van een structurele ondersteuning van jongeren in het MBO in samenwerking met de sociale teams uit de diverse gemeenten, waaruit zij afkomstig zijn. De samenwerking tussen Wij-teams en het Primair onderwijs vormt een goede basis voor de beweging naar de voorkant. En er wordt verder ingezet op gezamenlijke productontwikkeling, door gemeenten en onderwijs. In 2017 gaan we, mede naar aanleiding van de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek 'Passen en meten', aan de slag met het ontwikkelen van een werkagenda Positief opgroeien. Daarin wordt de verbinding onderwijs en jeugdhulp breed verankerd en wordt gezocht naar passende monitor gegevens om de resultaten en effecten te kunnen meten.