Jaarverslag 2016

4.2.2 Vrouwenopvang/geweld in afhankelijkheidsrelaties

In dit beleidsveld richten we ons op het voorkomen en bestrijden van geweld in afhankelijkheidsrelaties met partners, ouderen en kinderen. We voeren regionaal beleid. Als centrumgemeente ontvangen we van het rijk geld voor vrouwenopvang, de uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod en de instandhouding van Veilig Thuis.

We willen:

  • Geweld in afhankelijkheidsrelaties zoveel mogelijk voorkomen en duurzaam beëindigen;
  • Waar het zich toch voordoet adequaat optreden en opvang bieden.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

% bezetting vrouwenopvang

100%

>90%

96%

Aantal opnames vrouwenopvang/vrouwen

188

<300

158

Aantal opnames kinderen

209

-

198

Huisverboden provincie

134

120

117

Wat wilden we bereiken in 2016?

De gezamenlijke Groninger gemeenten stelden in 2014 een nieuwe regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling vast. Daarin hebben we met alle ketenpartners afspraken gemaakt over de bestrijding van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarbij ligt het accent op het verbeteren van de systeemgerichte aanpak (met name bij complexe en chronische geweldsituaties), de samenwerking tussen zorgpartners en het justitiële kader en de samenwerking tussen Veilig Thuis en het lokale veld (basisteams). Partners zijn onder meer Kopland, Veilig Thuis Groningen, de politie, het maatschappelijk werk, de reclassering, het Veiligheidshuis en de Ambulante Forensische Psychiatrie Noord-Nederland.

De capaciteit van de vrouwenopvang benutten we maximaal. In 2014 maakte het Rijk een nieuw model voor verdeling van de rijkssubsidies dat vanaf 2015 in fasen wordt ingevoerd. Voor Groningen betekent dit een forse verlaging van het budget, en daardoor minder opvangplekken. We proberen dit (deels) op te vangen door de hulpverlening meer ambulant te organiseren, waarbij we gebruik maken van het eigen sociale netwerk. De Vrouwenopvang heeft plannen om in 2017 te verhuizen naar een nieuwe locatie, waar wonen en zorg meer gescheiden wordt en vrouwen (en hun kinderen) meer privacy hebben.

Tevens hebben we een aantal doelen benoemd met betrekking tot de aanpak van kindermishandeling.
De gemeente is met de invoering van de nieuwe Jeugdwet sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de jeugdhulp en daarmee is ook het veilig opgroeien van kinderen een hoofdthema. De uitkomsten van het onderzoek van Samenwerkend Toezicht Jeugd naar aanleiding van een calamiteit in onze stad zijn daarbij voor ons een belangrijke leidraad.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Subsidiëren vrouwenopvang Het Kopland;
  • Subsidiëren Veilig Thuis en faciliteren uitvoering Verbeterplan;
  • Uitvoering Wet tijdelijk huisverbod;
  • Invoering project intensief casemanagement bij complex/structureel huiselijk geweld.

Met betrekking tot de aanpak van kindermishandeling hebben we in 2016 vanuit het Actieprogramma vooral ingezet op verdere implementatie van de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en de verplichte kindcheck, de deskundigheidsbevordering in de basisteams (WIJ- en Centrum Jeugd en Gezin (CJG)-teams) en het verbeteren van de samenwerking en aansluiting tussen de zorg- en de veiligheidsketen. Overige acties die we ondernomen hebben om kindermishandeling tegen te gaan zijn: het subsidiëren van Veilig Thuis en van kindhulpverlening bij huiselijk geweld (ambulant en in de vrouwenopvang); het aanstellen van een gemeentelijke aandachtsfunctionaris en het uitvoeren van het Actieplan gezinnen met geringe sociale redzaamheid (GGSR) in samenwerking met WIJ en de Ploeg. Ook hebben we in het kader van de Taskforce kindermishandeling de '10 van Noord' ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit programma is met name gericht op preventie en deskundigheidsbevordering en biedt een handreiking aan gemeenten om actief te werken aan de aanpak van kindermishandeling.

Conclusie

Naar aanleiding van de bezuiniging op de vrouwenopvang is het aantal vrouwen en kinderen in de opvang gedaald. Omdat landelijk afspraken zijn gemaakt over regiobinding en in Groningen altijd relatief veel vrouwen werden opgevangen van buiten de regio Groningen, heeft deze vermindering van het aantal plekken geen gevolgen voor vrouwen/kinderen uit onze eigen regio.
Met de invoering van het project intensief casemanagement (ondergebracht bij Veilig Thuis) hebben we een start gemaakt met de aanpak van ernstige geweldsituaties in gezinnen.  De uitvoering van het Actieprogramma Kindermishandeling zal ook in 2017 de nodige aandacht behoeven.