Jaarverslag 2016

4.4.1 Opvoedkracht

Ouders hebben in de opvoeding de eerste verantwoordelijkheid. Maar ook familieleden, leerkrachten, vrienden, buren en (bijvoorbeeld) sportbegeleiders spelen een rol. Samen zorgen ze voor 'opvoedkracht'. Opvoeden gaat niet altijd vanzelf. Waar nodig en mogelijk bieden we ondersteuning aan. Dat doen we zo vroeg mogelijk.

Het versterken van 'opvoedkracht' - ondersteunen opvoeden en opgroeien - is een kerntaak binnen WIJ. Meer informatie hierover is terug te vinden in deelprogramma Vernieuwing sociaal domein.

We willen in Groningen:   

  • Dat er voor alle kinderen voldoende ‘opvoedkracht’ is;
  • Waar nodig tijdig adequate ondersteuning bieden.

Wat wilden we bereiken in 2016?

Het versterken van de rol van de ouders als eerste verantwoordelijke voor de opvoeding van de kinderen en het tijdig bieden van passende ondersteuning, indien nodig, vanuit het onderwijs, de opvang en de WIJ-team.

Deze passende ondersteuning wilden we bieden door volledige integratie van de Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) in de WIJ-teams, versterking van de samenwerking tussen (passend) onderwijs en de WIJ-teams (passende ondersteuning), een preventief activiteitenaanbod vanuit deze CJG's/WIJ-teams gericht op het versterken van de opvoedkracht van ouders en op het versterken van een positief en veilig opvoed- en opgroei klimaat thuis in het gezin, op school en in de wijk en tijdige signalering van opvoed- en opgroei problemen, onveiligheid, ontwikkelingsachterstanden en/of leer- en gedragsstoornissen bij jeugdigen.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Het doorontwikkelen en versterken van de CJG's als integraal onderdeel van WIJ. Ze bieden onder andere nog steeds laagdrempelige vrij toegankelijke opvoedondersteuningsactiviteiten, gezinsondersteuning, ondersteuning van tienermoeders, activiteiten gericht op het versterken van het pedagogisch klimaat en ontwikkelingsstimulering van kinderen. De samenwerking tussen WIJ-teams en onderwijs (onder andere door inzet van extra uren Jeugdgezondheidszorg) is geïntensiveerd en het VO-WIJ-team is ontwikkeld. Daarnaast hebben we diverse voorzieningen voor jeugdigen met ontwikkelingsachterstanden of gedragsstoornissen gesubsidieerd zoals huiskamers, BSO+ en de Gezinsklas.

Conclusie

Binnen de huidige WIJ-teams, maar ook daarbuiten, is veel expertise en zijn veel mogelijkheden aanwezig om ouders, maar ook het onderwijs en de kinderopvang, preventieve passende ondersteuning te bieden bij de opvoeding van jeugdigen, vooral jeugdigen met ontwikkelingsachterstanden of gedragsstoornissen.