4.5.2 Begeleiding, dagbesteding en beschermd wonen
Sinds 1 januari 2015 zijn wij als gemeente verantwoordelijk voor de Wmo taken op het terrein van ondersteuning, dagbesteding en beschermd wonen. Voor 2015 hebben we met de zorgaanbieders afspraken gemaakt die vooral gaan over het voortzetten van de zorg. In 2015 en 2016 werken we aan versterking van onze inhoudelijke regie en het samenvoegen met ander gemeentelijke beleid voor deze doelgroepen, zoals in de WMO beoogd.
Ondersteuning
Wij ondersteunen kwetsbare Stadjers. Op deze manier willen we de zelfredzaamheid en participatie van deze groep burgers zoveel mogelijk bevorderen, behouden of compenseren met als doel dat zij zolang mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven wonen. Het gaat zowel om individuele begeleiding als begeleiding in een groep of begeleiding bij maatschappelijke deelname. Zie voor meer informatie over individuele ondersteuning programma 4 individuele voorzieningen (Wmo).
Dagbesteding
Dagbesteding omvat begeleiding in een groep of ondersteuning bij maatschappelijke deelname door Stadjers met een beperking. Afhankelijk van de mogelijkheden van deze groep mensen kan dagbesteding bestaan uit en bijdragen aan ontmoeting, ontspanning, structuur, belevingsgerichte zorg, behoud of ontwikkeling van vaardigheden tot en met arbeidsmatige activiteiten zonder dat er sprake is van loonvorming. Dagbesteding kan bovendien mantelzorgers ontlasten.
Beschermd wonen
Inwoners die gebruik maken van het wonen in een accommodatie binnen Beschermd wonen hebben een psychiatrische aandoening of een psychiatrisch verleden, al dan niet in combinatie met andere problematiek (zoals licht verstandelijke beperking, verslaving en detentie). Deze inwoners kunnen onvoldoende op eigen kracht deelnemen aan het maatschappelijke leven, hebben (bijna) geen werk, hebben moeite met regie voeren over hun eigen leven en hebben een beperkt sociaal netwerk. Voor Beschermd wonen is de gemeente Groningen centrumgemeente voor de 23 Groninger gemeenten. Dit betekent dat wij voor de 23 Groninger gemeenten een aantal uitvoeringstaken doen. Zo hebben we een centraal toegangsteam ingericht, dat zich de komende jaren verder ontwikkelt en verzorgt de gemeente Groningen de inkoop van zorg.
Prestatie indicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Indicator (en)* | Behaald 2015 | Beoogd 2016 | Behaald |
---|---|---|---|
Beschermd wonen | - | - | - |
Inwonersprofielen en ondersteuningsplannen op basis van zelfredzaamheid | - | - | - |
Een methode om te komen tot een passend ondersteunings-plan; | - | - | - |
Een kwaliteitskader Beschermd Wonen | - | - | - |
Een passende financiële structuur en bijbehorende (financiële) sturing | - | - | - |
Een Centrale ingang, een digitale kaart en de samenwerking met de Wmo loketten in de 23 gemeenten | - | - | - |
Dagbesteding | - | - | - |
Toename van het aantal maatschappelijk actieve Stadjers | - | - | - |
Tevredenheid Stadjers over de (geboden) ondersteuning | - | - | - |
Afname van de geïndiceerde begeleiding (maatwerk-voorzieningen) qua omvang en zwaarte | - | - | - |
Waar ondersteuning nodig is, maken we meer gebruik van algemene voorzieningen | - | - | - |
* De bovenstaande indicatoren waren in de begroting 2016 opgenomen als voorbeelden van mogelijke prestatie indicatoren in afwachting van een landelijke monitor. De landelijke monitor bevat andere indicatoren. Rekening houdend daarmee zijn geen gegevens verzameld op de bovenstaande indicatoren.
Wat wilden we bereiken in 2016?
Dagbesteding
We willen (nieuwe) mogelijkheden vinden voor mensen om deel te nemen aan activiteiten in hun wijk en in de stad. Wanneer nodig handhaven we de inzet van een maatwerkvoorziening.
Beschermd wonen
We gebruiken de komende vier jaar voor de transformatie. We onderscheiden twee fases: fase 1 (2015-2016): basis op orde; fase 2 (2017-2018): uitbouwen. In 2016 voeren we de eerste fase uit.
Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?
Naast de inzet van de bestaande maatwerkvoorzieningen hebben we in 2016 geëxperimenteerd met het mengen van verschillende doelgroepen met het WijkWerken (Wmo en Participatie-wet). Ook is via het innovatie atelier sociaal domein een pilot betreffende een vernieuwde opzet van de dagbesteding van start gegaan (Ondernemend Zuid).
Conclusie
In 2016 hebben we voorzien in de benodigde individuele ondersteuning en dagbesteding en tegelijkertijd een start gemaakt met nieuwe vormen via verschillende experimenten.